series of essays

de wereld van

de kunstenaar

De schrijvers | v.l.n.r.: Sepp Eckenhaussen, Elles Hesseling, Michiel Teeuw, Dinnis van Dijken, Henrike Scholten –– foto: het resort

 

In deze serie komen vanuit het resort  vijf kunstprofessionals aan het woord in het Dagblad van het Noorden rondom het thema: de hedendaagse positie van de kunstenaar. Hoe vindt de kunstenaar een weg in het huidige systeem en wat zou er moeten veranderen?

 

Eerder in 2022 organiseerde het resort een symposium rond dit vraagstuk. De schrijvers lieten zich hierdoor inspireren en kwamen met de volgende vragen: hoe schadelijk zijn stereotypen, hoe worden kunstenaars voorbereid op hun kunstenaarschap, wie zijn de hoofdrolspelers binnen het beeldende kunstsysteem, hoe kunnen kunstenaars en publiek meer aandacht creëren en hoe autonoom ben je om eigen stelling in te nemen?

 

De schrijvers op volgorde van publicatie: Henrike Scholten, Elles Hesseling, Dinnis van Dijken, Michiel Teeuw, Sepp Eckenhaussen. De schrijvers komen, behalve de laatste, allen uit Groningen.

De essays zijn onderaan deze pagina te vinden.

 

Illustraties door Marina Sulima

Portretten door het resort

 

In samenwerking met Dagblad van het Noorden

Mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds

Met speciale dank aan Joep van Ruiten en Wout van Gils

 

 

 

 

 

ESSAYS

De Kaas Van Ucello: stereotypen over kunstenaars

Henrike Scholten, 24 november 2022

 

"Als je de woorden ‘Why are artists’ googelt, lijkt het zoekalgoritme een specifiek beeld van het kunstenaarschap te hebben. Google suggereert als antwoorden automatisch: ‘Why are artists so weird?’, ‘Why are artists poor?’, ‘Why are artists depressed?’, ‘Why are artists bad at math?’. Bedankt, Google."

 

Waar komt eigenlijk het idee vandaan dat beeldend kunstenaars niet als 'gewone' mensen zijn? In het eerste essay in deze serie bespreekt Henrike Scholten de geschiedenis achter verschillende stereotypen over kunstenaars. Als we juist voorbij dat soort aannames willen kijken is het belangrijk om eens aan te stippen hoe en waarom deze zich hebben ontwikkeld.

 

Lees het artikel hier.

 

 

Klaar de mist: het leven na de kunstacademie

Elles Hesseling, 1 december 2022

 

“De dichte mist doemt al op wanneer studenten bezig zijn met hun afstudeerscriptie of -expositie, maar blijft nog haast onopgemerkt hangen aan de voet van de enorme berg werk die zij aan het einde van hun studie moeten verzetten. Als die berg eenmaal is verzet, is er voor de pas afgestudeerde studenten dan eindelijk de opluchting, de vrijheid en de vakantie. Maar vervolgens vaak ook nieuwe stress: wat ga ik nu doen, hoe vind ik een baan, wat wil ik eigenlijk?”

 

In dit tweede essay gaat Elles Hesseling in gesprek met verschillende docenten, studenten en alumni van Academie Minerva om meer inzicht te krijgen in het vooruitzicht op de toekomst van kunststudenten. Wat is de visie van studenten en de academie op het kunstenaarschap en wat voor informatie geeft de academie de student mee zodat die niet verdwaald raakt in de mist na de studie?

 

Lees het artikel hier.

 

 

 

 

OVER DE SCHRIJVERS

Henrike Scholten (1989) is beeldend kunstenaar en promovenda aan Universiteit Utrecht. Als kunstenaar is ze geïnteresseerd in tekenen als proces. Als onderzoeker houdt ze zich bezig met 17de-eeuwse schildertechnieken. Scholten woont in Groningen en werkt in Utrecht.

 

Elles Hesseling (1994) is freelance schrijver. Ze rondde de studie kunstgeschiedenis af aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze is geïnteresseerd in de manieren waarop kunst voor mensen van over de hele wereld kan zorgen voor verbinding en bezinning. Haar thuisbasis is Groningen, maar ze reist op dit moment door Mozambique, Tanzania en Zuid-Afrika.

 

Dinnis van Dijken (1990) is beeldend kunstenaar en schrijver. Hij is geïnteresseerd in de manier waarop beeldende kunst functioneert in de maatschappij. Van Dijken woont en werkt in Groningen.

 

Michiel Teeuw (1999) is ontwerper, kunstenaar, onderzoeker en schrijver. Hij is geïnteresseerd in hoe we kijken naar en omgaan met de systemen om ons heen. Teeuw woont en werkt in Groningen.

 

Sepp Eckenhaussen (1993) is co-directeur van Platform BK en onderzoeker bij het Instituut voor Netwerkcultuur. Hij is geïnteresseerd in de zelforganisatie van kunstenaars en de relatie tussen politiek en kunst. Eckenhaussen woont en werkt in Amsterdam.

HET RESORT IS supported by:

Mondriaan Fund, Gemeente Groningen

Sepp Eckenhaussen (1993) is co-directeur van en onderzoeker bij het Hij is geïnteresseerd in de zelforganisatie van kunstenaars en de relatie tussen politiek en kunst. Eckenhaussen woont en werkt in Amsterdam.